Snijders&Rockoxhuis - Tentoonstelling - Afgelopen

Klavier : 26/3 – 26/6/2022

Virginalen, Klavecimbels en orgels verbeeld in de 16de en de 17de eeuw.

webblokje klavier 320x210px nMuseum Snijders&Rockoxhuis en Museum Vleeshuis in Antwerpen bouwden samen de tentoonstelling Klavier, een expo die in beide musea wordt getoond.

Schilderijen met als onderwerp klavecimbels, virginalen en orgels tonen ons schitterende interieurs, amoureuze taferelen, met uitgedoste dames maar ook jonge mannen achter de toetsen. De klavierinstrumenten zijn in schilderijen ook vaak de sleutel om een allegorie, een mythe en verborgen boodschappen te ontcijferen.

Beschilderde klavecimbel- en virginaaldeksels maar ook originele instrumenten zullen in de tentoonstelling uitgestald worden.

Kunstwerken uit de National Gallery in Londen, het Rijksmuseum in Amsterdam, het Suermondt-Ludwigmuseum in Aken en vele andere musea en bruikleengevers vormen een streling voor ogen en oren. 

 

Benut je ticket tenvolle! Geniet van een korting tijdens deze duo-tentoonstelling.

In samenwerking met Museum Vleeshuis bieden we de bezoekers van deze tentoonstelling een mooie korting aan op een volbetalend ticket.  
Bezocht je het Museum Vleeshuis, dan geniet je, op vertoon van dit ticket, een korting van €4 op een volbetalend toegangskaartje van Museum Snijders&Rockoxhuis.   (€6 ipv €10)

Maar ook omgekeerd. Na het bezoek aan Museum Snijders&Rockoxhuis kan je best je aankoopbewijsje behouden. Breng je dezelfde dag of later een bezoek aan de expo in Museum Vleeshuis, dan geniet je ook daar een korting van €3 op een volbetalend ticket.  (€5 ipv €8).

Opgelet, steeds moet je het toegangsbewijs van het eerstbezochte museum voorleggen.

KOOP EEN TICKET

BOEK EEN RONDLEIDING MET GIDS

ONTDEK MUSEUM VLEESHUIS

Zaalbeelden

Lees meer over de expo!

De muziekkamer in  het Snijders&Rockoxhuis herinnert aan de Joodse Portugese familie Duarte die in de 16de eeuw op de vlucht was voor de inquisitie. Ze werd aangetrokken door de handelsmogelijkheden van de stad en woonde in een patriciërswoning op de Meir, de belangrijkste straat van de stad. Naast een bijzondere collectie schilderijen van Italiaanse en vooral Vlaamse grootmeesters, van Titiaan en Tintoretto tot Quinten Massijs, Peter Paul Rubens en Anthony Van Dyck, had de familie ook vijf klavecimbels en virginalen in huis.

Voor de bouw en aankoop van deze instrumenten hoefde Duarte niet ver te kijken, want Antwerpen was een van de belangrijkste centra voor de bouw van klavierinstrumenten en minstens twee belangrijke klavecimbelbouwers behoorden tot Duarte’s kennissenkring.

De eerste vermeldingen van Antwerpse klavecimbelbouwers dateren uit het begin van de 16de eeuw, maar het was tussen 1560 en 1660 dat Antwerpen bekend stond als de onbetwiste wereldhoofdstad van de klavecimbelbouw. Elk jaar verlieten honderden klavecimbels en virginalen de Antwerpse ateliers. Tijdgenoten roemden de instrumenten om hun klankrijkdom en hun betrouwbaarheid. Vooral de leden van familie Ruckers-Couchet stonden bekend om hun instrumenten van uitzonderlijke kwaliteit. Hans Ruckers, zijn zonen Joannes en Andreas en zijn kleinzoon Joannes Couchet waren voor de instrumentenbouw wat Peter Paul Rubens voor de schilderkunst was en Christoffel Plantin voor de boekdrukkunst. Maar de familie Ruckers-Couchet was niet alleen: ook namen als Marten Van der Biest, Joos Karest, Cornelis en Simon Hagaerts, Joris Britsen en vele andere golden als kwaliteitslabels. De Antwerpse klavecimbels en virginalen vonden bovendien niet alleen in Antwerpen gretige kopers, maar in heel Europa en zelfs ver daarbuiten, en dat tot ver in de achttiende eeuw. Net zoals een belangrijk deel van de Antwerpse schilderijen en siermeubelen, waren ook veel klavecimbels bedoeld voor de internationale markt.

Op het vlak van instrumentenbouw ontwikkelde Antwerpen tevens een sterke traditie van huis- en kerkorgels. Alleen al in de 16de eeuw waren er enkele tientallen orgelbouwers actief, waaronder de families Moors en Brebos. Ook de familie Ruckers-Couchet hield zich met orgels bezig: zo was Joannes Ruckers een tijdlang verantwoordelijk voor het onderhoud van het orgel van de Antwerpse kathedraal.

De opkomst van de Antwerpse klavierbouwers liep bovendien parallel met de bloei van de muziekdruk in Antwerpen – Antwerpen was in de zestiende eeuw niet het eerste of het enige centrum van muziekdruk, maar wel een van de belangrijkste – en het ontstaan van een burgerlijke (muziek)cultuur.

Niet alleen de originele instrumenten zijn een blijvende getuige van het muziekleven in Antwerpen, maar ook de schilderijen die deze instrumenten als onderwerpen ontvouwen.

Een greep uit de getoonde werken.

KoffieStories - Met een kopje Zuiden.
15/10/2021 - 06/03/2022.

In het kader van de Cera-Zuidreis

koffiestories nHeb jij ook een bakje troost nodig om ’s ochtends de dag te beginnen? Ben jij eveneens verslingerd aan dat kopje koffie bij een heerlijk stukje taart? En misschien is koffie wel je uitvlucht om met collega’s even bij te kletsen. Koffie is niet meer weg te denken uit onze Westerse cultuur.

Wij vertellen het intrigerende verhaal van koffie. De koffiestruik groeide al eeuwen in de Afrikaanse hooglanden alvorens het pittige drankje in de loop van de 11de eeuw werd ontdekt (lang was dit een monopolie van Arabië). Uiteindelijk kon koffie ca. 1550 via Italië in Europa ingevoerd worden.

Maar of Nicolaas Rockox en Frans Snijders koffie hebben gedronken, lijkt ons zeer onwaarschijnlijk. Koffie werd in onze contreien voor het eerst geschonken en gedronken in de tweede helft van de 17de eeuw en dan moest je al bevoorrecht zijn om van deze luxueuze verwennerij te kunnen genieten. Hoewel koffie vandaag is ingeburgerd in alle lagen van onze maatschappij, bleef het tot het midden van de 20ste eeuw een duur luxeproduct.

De tentoonstelling die doorgaat in de kelder van het Snijders&Rockoxhuis focust op de boeiende geschiedenis van koffie, het leven van de koffieboeren in het Zuiden en de mooie rol die Cera daarin speelt. De tentoonstelling kadert in Cera Zuidreis.

 ONTDEK HIER ALLE INFORMATIE

 

'P.LACE.S - De verborgen kant van Antwerpen'.
25/09/2021 - 09/01/2022.

MoMu licht een tip van de sluier over Antwerpse kantgeschiedenis op

places image3De tentoonstelling ‘P.LACE.S – De verborgen kant van Antwerpen’ belicht de belangrijke rol die de stad speelde in de productie en handel van kant. MoMu brengt dit verhaal via een tentoonstellingsparcours dat vijf locaties in de stad met elkaar verbindt. 

Met ‘P.LACE.S’ gaat MoMu een unieke conversatie aan tussen historisch textielambacht en hedendaagse mode om onze geschiedenis van een andere, Antwerpse kant te bekijken.

De historische ‘places’ waar de expo in Antwerpen plaatsvindt, hebben een – vaak minder bekende – historische band met kant. In het Museum Plantin-Moretus, met een van de oudste archieven ter wereld over kanthandel, en in het Snijders&Rockoxhuis toont de expo uitzonderlijke kant en hedendaagse mode in historische interieurs.

Deelnemende musea : MoMu, Museum Plantin-Moretus, Museum Maagdenhuis, Sint-Carolus Borromeuskerk, Museum Snijders&Rockoxhuis.

Bent u in het bezit van een combi-ticket P.LACE.S - dat enkel in het MoMu verkrijgbaar is en flinke kortingen geeft op een toegangsticket bij de andere deelnemende loacties - dan bedraagt de prijs voor een ticket Museum Snijders&Rockoxhuis nog slechts €3.  
Zo niet, dan koopt u een ticket voor ons museum aan het voor u gangbare tarief. 

Credits : Iris van Herpen S/S 2017 in collaboration with Philip Beesley, Model: Elza Matiz, Photo: Sølve Sundsbø / Art + Commerce

  

BLIND DATE logo phoebus
Portretten met blikken en blozen.

Van 14 maart tot 5 april 2021. (VERLENGING EXPO !)

Cossiers Phoebus

Portretten uit de renaissance en de barok, wat moeten we met die lang vergeten mensen van eeuwen geleden? Ze staren ons aan, soms met een monkellachje, of negeren ons compleet. Zonder een woord te zeggen. Toch hebben ze ons zo veel te vertellen. Over hun boeiende levens, wie ze waren, of hoopten te zijn. Laat je ogen over de werken dwalen en ontdek hoeveel hints erin verborgen zitten.

De Phoebus Foundation bezit een schat aan zulke portretten, zo veel en divers dat ze samen met het Snijders&Rockoxhuis een tentoonstelling kon samenstellen die het genre van de portretschilderkunst in al zijn facetten belicht: van selfie tot groepsportret. De tentoonstelling vindt plaats op vier locaties in de Antwerpse binnenstad.

In het Snijders&Rockoxhuis is Nicolaas Rockox je gastheer. Zelf liet hij zich meermaals portretteren: als intellectueel, politicus en societyfiguur. In zijn woning ontmoet je talrijke van zijn tijdgenoten, deftige dames, rijke heren, hoogwaardigheidsbekleders, maar ook keukenmeiden en jolige types.

In de Keizerskapel, wat verderop in de straat, gaat het er ingetogener aan toe. Geloven is een serieuze zaak, maar wie zich als stichter laat vereeuwigen wil natuurlijk goed voor de dag komen.

In de Sint-Carolus Borromeuskerk zijn bijzondere kinderportretten te zien. Uit pure dankbaarheid schonken hun ouders aandoenlijke votiefportretten waarop kleuters als minivolwassenen poseren.

In het museum Vleeshuis ten slotte tonen monumentale schilderijen van Frans Snijders dat de vroegmoderne mens niet alleen hield van mode, maar ook van lekker eten.

Naast de portretten vind je in de tentoonstelling ook de accessoires waarmee de mensen poseerden: speeltjes, kammen, juwelen en nog zoveel meer. Dat maakt ze nog tastbaarder.

Ga face to face met mensen die je zelf zou kunnen zijn. Waag je aan een blind date.

 

 Sfeerbeelden

BLIND DATE wordt georganiseerd door de Kanselarij van The Phoebus Foundation en het Snijders&Rockoxhuis. 
Partners: Katoen Natie, KBC, INDAVER, Jan De Nul Group, Keizerskapel, Sint-Carolus Borromeuskerk, Museum Vleeshuis en BUVETEX.

  

Het Museum Snijders&Rockoxhuis stelt voor: Jan Brueghel I (1568-1625)

Een uitmuntend tekenaar

5 oktober 2019 tot en met 26 januari 2020

snijders rockoxhuis breughel amsterdam In 2019 blikken we in Vlaanderen en in Brussel terug op de cruciale rol die Pieter Bruegel de oude in het kunsthistorische landschap in de 16e eeuw speelde. De 450e verjaardag van zijn overlijden is een goede aanleiding om het werk van Jan Brueghel de oude te herontdekken.

In het Snijders&Rockoxhuis zoomen we in op de tekenkunst van Pieters zoon, Jan Brueghel I (1568-1625), ook de broer van Pieter Brueghel de Jonge. Jan was samen met Peter Paul Rubens een van de meest succesvolle Vlaamse kunstenaars tijdens het eerste kwart van de 17e eeuw. Hij was van alle markten thuis, was een begeesterd schilder van landschappen, zeegezichten, stilleven, historische taferelen, jachtscènes, allegorische en mythologische onderwerpen. Hij geldt als de uitvinder van het bloemstilleven, maar ook de weergave van het landschap heeft onder zijn impuls een belangrijke innovatie ondergaan. Daar zijn de artistieke erfenis van zijn vader en zijn reis naar Italië niet vreemd aan.

Aan de basis van de schilderkunst ligt de tekenkunst, waaraan het talent en de creativiteit van de kunstenaar kunnen worden gemeten . Nog nooit werd er een tentoonstelling uitsluitend gewijd aan de tekenkunst van Jan Brueghel I. Jan Brueghel-vorsers dr. Teréz Gerszi en dr. Louisa Wood Ruby zijn de curatoren van deze belangrijke tentoonstelling, bijgestaan door Bernadett Tóth.

De expositie omvat ongeveer 70 tekeningen en enkele schilderijen. Deze worden in leen gegeven door belangrijke verzamelingen zoals het Louvre, het Rijksmuseum, The British Museum.

snijders rockoxhuis breughel prentenkabinet antwerpen

©Museum Plantin Moretus/Prentenkabinet, Antwerpen - Unesco Werelderfgoed
©Rijksmuseum, Rijksprentenkabinet, Amsterdam
©British Museum, London 1935, 1214.3

 

 

Snijders&Rockoxhuis respecteert de privacy van uw gegevens
Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren, om te integreren met sociale media en u relevante advertenties te laten zien die op uw interesses zijn afgestemd. Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op meer informatie.

Ik heb het begrepen